Nederlanders winkelen het liefst in historische binnenstad
55 procent van de Nederlanders winkelt het liefst in de historische binnenstad. Zo blijkt uit een landelijk onderzoek onder 1500 Nederlandse consumenten, uitgevoerd door Peil.nl in opdracht van Vastned.
De grote aantrekkingskracht van de binnenstad geldt in eerste instantie het brede aanbod van winkels, ten tweede de combinatie van winkels, restaurants en andere uitgaansmogelijkheden en ten derde de authentieke sfeer van de binnenstad.
De populariteit van de binnenstad wordt nog eens bevestigd door de hoeveelheid bezoeken van de Nederlandse consument aan de binnenstad: de helft van de respondenten gaf aan meer dan één keer per maand de binnenstad te bezoeken en dan geeft men er ook geld uit. Tweederde van de respondenten doet bij minstens de helft van de bezoeken aan de binnenstad een (non-food) aankoop.
Het Nederlands winkelend publiek stelt wel eisen aan de kwaliteit. Zo wil men in de binnenstad een mix aan winkels. Beperkte variëteit in het winkelaanbod doet voor veel mensen af aan de aantrekkingskracht van de binnenstad. Ook moet er een goede balans zijn tussen kleinere lokale winkels, en de grote, bekende ketens. Een grote meerderheid van de respondenten (86 procent) vindt dan ook dat de gemeente een actief beleid moet voeren om de binnenstad aantrekkelijk te maken voor grote en kleine winkelmerken.
Taco de Groot, bestuursvoorzitter van Vastned, stelt: ‘De binnenstad heeft goede papieren om in deze economische tijd succesvol te blijven. Dat er ook grote uitdagingen zijn om dit succes in stand te houden, bevestigt dit onderzoek weer eens. Beperkte variëteit in winkelaanbod en hoge parkeertarieven kunnen een enorme impact hebben op de aantrekkingskracht van de binnenstad. Het vereist een structurele, gecoördineerde aanpak van beleidsmakers, ondernemers, winkeliers en investeerders om daarop een antwoord te bieden. Er is heel wat werk aan de winkel.’
bron: vastgoedmarkt